Click Fraud Protection
ARLI - Produse Curatenie Profesionale - Uscatoare Maini, Odorizante, Cosuri Gunoi, Detergenti Profesionali
0 produse - 0 leiCoș

Clasificarea HOTELURILOR din România după numărul de STELE: Ce DOTĂRI trebuie să ai în vedere pentru a-ți spori CATEGORIA DE CONFORT?

6 Iulie 2019

Hotelul reprezintă etalonul în ceea ce privește structurile de primire turistică, mai ales atunci când planificarea unei călătorii sau poate a unei mobilități, cu siguranță include cazarea la un hotel printre obiectivele principale. Așadar, hotelul reușește să fie, aproape de fiecare dată, parte din planurile unei persoane active din ziua de azi, mereu aflată în nevoie de deplasare.

Spre deosebire de pensiuni sau alte categorii de astfel de unități de primire turistică, domeniul hotelier se distinge în primul rând prin faptul că mereu țintește spre exclusivitate și o experiență superioară altor forme de cazare. Acest lucru se datorează mai ales serviciilor tot mai competitive oferite de brandul celorlalți antreprenori competitori. Prin urmare, industria ospitalieră, care înglobează activitatea de primire a oaspeților, este condusă și dirijată tocmai de către tendințele și progresele hotelierilor.

Clasificarea HOTELURILOR din România după numărul de STELE - Arli Co
Sursă foto: Shutterstock.com

Evident că 5 stele de altădată nu mai reprezintă aceleași valori precum cele 5 stele în ziua de astăzi, astfel, investițiile unui proprietar de hotel al zilelor noastre trebuie să fie mereu în pas cu tendințele actuale și să se îndrepte totodată spre sustenabilitate, ceva mai mult decât aspect și dimensiuni. Tocmai de aceea, în continuare vei putea vedea care sunt criteriile de clasificare, standardizate, în conformitate cu prevederile ministerului turismului, cât și de ce norme trebuie să ții cont pentru a-ți face hotelul eligibil categoriei de confort în care vrei să se încadreze.

1. Clasificarea unităților de cazare în regim hotelier după numărul de stele


Metodologia folosită de către Ministerul Turismului încadrează criteriile de clasificare a confortului hotelurilor în aceiași categorie cu hotelurile-apartament și motelurile, astfel, prin unitățile de cazare în regim hotelier, înțelegem, de asemenea și aceste forme adiacente de cazare. Altfel spus, atât apartamentele ce dispun de un sistem de cazare similar cu cel al hotelurilor cât și unitățile de cazare din apropierea benzinăriilor sau autostrăzilor sunt clasificate, inițial, conform acelorași criterii precum un hotel propriu-zis.

Clasificarea unităților de cazare în regim hotelier după numărul de stele
Sursă foto: Shutterstock.com

Datele oficiale furnizate de către Ministerul Turismului (pe care le puteți găsi reactualizate aici) indică faptul că până la ultima actualizare din 07.06.2019, scena hotelieră din România a crescut cu 9.8% față de cea a anului 2018. În total de 2050 de structuri de cazare de tip Hotel, Hotel-Apartament și Motel sunt înregistrate oficial cu certificat de clasificare, spre deosebire de anul trecut, unde după aceiași metodologie au fost înregistrate 1867 de hoteluri, moteluri și hoteluri-apartament (Potrivit datelor oferite de INSSE).

În ceea ce privește, strict, clasificarea hotelurilor, scena hotelieră poate fi văzută în felul următor:


Astfel, avem numărul total de 1755 de hoteluri, dintre care 55% sunt doar hoteluri de 3 stele, iar cea mai mică pondere o au cele cu 1 și respectiv 5 stele. Spre deosebire de celelalte forme de de primire precum Hotelurile apartament și Motelurile, care reprezintă 1.26% respectiv 13.12% din totalul de 2050 de astfel de unități de cazare. De asemenea, se poate observa cum nivelul de confort clasat la 3 stele pare a fi opțiunea cea mai preponderent abordată de către cei care aleg să activeze în această industrie ospitalieră.

Precum și în cazul pensiunilor, aceleași norme metodologice se aplică și hotelurilor, doar că într-o manieră diferită. Tot ceea ce presupune clasificare hotelurilor după stele și acordarea acestor forme de evaluare a calității serviciilor poate fi documentat în cadrul Anexei 1 și Anexa 1.1. Aspectele cele mai importante de luat în considerare, cele care vizează criteriile minime necesare, au în vedere o serie de cerințe concrete, care se pot încadra în următoarele puncte de vedere:

Raportul structurilor de cazare in regim hotelier din Romania
Notă: Fiecare axă reprezintă o categorie de stele, iar lungimea
acesteia numărul de hoteluri care se încadrează în acea
categorie.
  • Starea generală a clădirii
  • Organizarea spațiilor și serviciilor aferente
  • Instalații
  • Suprafața camerelor
  • Suprafața băilor
  • Înălțimea spațiilor de cazare
  • Culoarele și scările
  • Numărul maxim de locuri într-o cameră
  • Echiparea Sanitară
  • Dotări cu mobilier, lenjerie sau alte obiecte specifice spațiilor de cazare
  • Posibilități de depozitare
  • Comunicații
  • Posibilități mixte de încasare a contravalorii serviciilor
  • Spații pentru alimentație
  • Bar/cafe
  • Spații pentru organizarea de evenimente
  • Servicii de agrement/relaxare
  • Servicii minime (cu plată/fără plată)
  • Criterii suplimentare
Numarul de hoteluri inregistrate oficial in Romania 7.06.2019

Însă, pentru a înțelege motivul pentru care hotelurile de 3 stele sunt predominante, cât și ceea ce presupun și celelalte categorii de confort, este necesar să aruncăm o privire asupra aspectelor definitorii ale fiecărei categorii. Astfel iată ce reprezintă fiecare stea pentru nivelul de confort la hoteluri:

Hotel de 1 stea

Această categorie de hoteluri reprezintă în general absolut minimul de condiții și facilități necesare pentru a putea caza persoane. În ceea ce privește diversele unghiuri de abordare standardizate de către Ministerul Turismului, un hotel de o stea se caracterizează prin următoarele specificații:

Aspectul clădirii este încadrat ca fiind bun, ceea ce poate însemna faptul că un hotel de o stea nu va arăta nici deplorabil, dar nu va oferi nici surprize plăcute. Lipsa multor facilități și dotări este de așteptat, din moment ce în metodologia oficială de clasificare organizarea serviciilor este orientată doar la un minim absolut prevăzut prin lege. Aici ne referim la: existența unui serviciu de pază și protecție, recepție condiționată de fluxul turiștilor, cameriste și birouri de administrație.

La capitolul instalații, hotelurile de o stea sunt dotate doar cu standardul minim legal, adică, încălzire, iluminat și ascensoare. Cu toate acestea, confortul și gradul de calitate al acestor servicii este unul minim. Suprafața este un alt capitol unde această clasă de confort oferă un spațiu suficient de încăpător pentru a putea dormi, mânca sau lucra la un laptop. Suprafața utilă a camerelor de o stea este cuprinsă în general între 10 și 20 m2 în funcție de numărul de persoane care sunt cazate în camera respectivă.

Echiparea sanitară reprezintă un alt aspect care diferă de celelalte clase de confort. Mai concret, absența unui grup sanitar propriu este întâlnită doar la camerele de o stea, dar este suplinită de grupuri sanitare comune separate pe sexe. De asemenea, spre deosebire de alte categorii de confort, camerele din hotelurile de o stea sunt mobilate doar cu strictul necesar care constă în masă, scaun/fotolii, pat, saltele, lenjerie.

Alte caracteristici ale acestei categorii de clasificare sunt regăsite și în serviciile adiționale precum: Încasarea contravalorii serviciilor, aceasta nefiind necesar să fie efectuată prin mijloacele electronice, iar facilități precum manipularea bagajelor, depozitarea acestora, internet și acces la un calculator sau personal cunoscător de cel puțin o limbă de circulație internațională, nu reprezintă o condiție minimă.

Putem concluziona de aici faptul că hotelurile de o stea se potrivesc cel mai bine pentru categoria de turiști care preferă un minim de condiții necesare pentru a putea înnopta și toaleta, mai ales în momentul în care doresc o soluție de buget, sigură și la îndemână.

Hotel de 2 stele

Un hotel de două stele reușește să adreseze principalele aspecte negative ale clasei inferioare de confort. Astfel, prin introducerea posibilității de a avea baie/grup sanitar propriu și elevarea calității serviciilor, prin adăugarea posibilităților de a plăti cu cardul, recepție 24h sau servicii de spălătorie și curățenie.

Multe dintre aspectele specifice acestei categorii de clasificare sunt deja prezente și la hotelurile de o stea, dar spre deosebire de acestea, intimitatea și siguranța devin obiectivele principale, obiective care în cele din urmă fac diferența. Putem spune despre hotelurile de două stele faptul că acestea sunt destinate persoanelor care au același scop precum cei de la hotelurile de o stea, dar vor puțin mai multă intimitate și siguranță de la locul unde vor fi cazați.

Hotel de 3 stele

Hotelul de trei stele este fără îndoială cea mai frecventată și cea mai numeroasă clasă de confort pentru cazarea turiștilor, cel puțin în România. Ceea ce deosebește clar această categorie de clasificare este faptul că introduce nivelul de calitate de „foarte bun" Astfel, pe lângă serviciile oferite, calitatea devine un nou aspect de luat în considerare atunci când un client dorește un adevărat balans între o cazare de confort și un preț suficient de accesibil.

Se pare că spre aceeași idee au preferat să se orienteze și hotelierii români, din moment ce hotelurile de 3 stele reprezintă o pondere de 55% din totalul de hoteluri oficial clasificate din țară. Așadar, aceste hoteluri se caracterizează prin faptul că pun la dispoziția clienților lor cel puțin minimul din următoarele servicii:

  • Aspect foarte bun și un nivel de întreținere foarte bun
  • Personal competent care să se ocupe sarcinile administrative sau de diverse necesități ale turiștilor
  • La capitolul instalații, hotelurile de trei stele dispun de aproape toate dotările necesare confortului, chiar și pe o perioadă mai îndelungată, astfel, pe lângă dotările standard regăsite la toate categoriile de hoteluri, climatizarea și grupul electrogen reprezintă un criteriu nou și superior față de celelalte clase inferioare
  • Suprafața minimă a camerelor (fără grup sanitar) este mai mare
  • Calitatea igienei ce cuprinde dotări corespunzătoare în grupurile sanitare cât și în camere reprezintă o altă caracteristică definitorie care contribuie semnificativ la categoria de clasificare a hotelului.
  • În ceea ce privește dotarea cu mobilier, camerele de trei stele adaugă piese precum masă de birou, fotolii, minibar frigorific sau chiar frigider, elemente decorative, suporturi pentru bagaje precum și alte facilități precum: prizele multiple sau telefon.
  • Hotelurile de trei stele se remarcă față de toate categoriile de clasificare prin faptul că este singura categorie de confort hotelier care prevede un spațiu amenajat pentru prepararea și servirea micului dejun
  • Nu în ultimul rând hotelurile de trei stele pot oferi și servicii minime suplimentare precum: transportul bagajelor

Aici trebuie de notat faptul că toate aceste specificații sunt adiționale condițiilor standard regăsite la celelalte hoteluri de categorii inferioare, astfel, pe lângă strictul necesar, la un hotel de trei stele ai șanse mari să găsești cel mai bun raport dintre calitate și preț.

Hotel de 4 stele

Ceea ce depășește aurita cale de mijloc, care este structura de cazare în regim hotelier de trei stele, deja tinde către acea atmosferă de lux și rafinament pe care oricine și-o imaginează atunci când gândește la un hotel. Patru stele atribuite unui hotel înseamnă că acesta a introdus un nou standard de confort, iar serviciile de care te poți bucura acolo sunt special gândite să îți asigura orice moft sau cel puțin, mare parte dintre acestea.

Hotelul de 4 stele deja se încadrează drept clasa de confort ale cărui specificații sunt dincolo de necesar, poate chiar puțin în zona răsfățului. Cerințele minime pentru un astfel de hotel nu doar că adresează deficiențele claselor inferioare, dar introduce posibilități și servicii noi, servicii care tind spre două obiective: Sustenabilitate și Confort superior.

Specific unui hotel de patru stele este calitatea superioară, dar și coeziunea dintre elemente. Altfel spus, camerele unui hotel de patru stele nu doar că sunt mobilate cu mobilier de calitate foarte bună, dar și dispun de dotări suplimentare cât și decorațiuni în conformitate cu un stil anume.

Dacă până la trei stele primești doar camera și mobilierul, dotările unei camere de hotel de 4 stele vin la pachet și cu utilitățile și obiectele necesare gata pregătite. Mai exact, nu mai este nevoie să-ți aduci cu tine tot felul de prosoape, pături, lenjerii de pat, sau consumabile. Tocmai pentru a eficientiza consumul, dar și pentru a permite turiștilor să acceseze la nevoie orice necesitate, în acest scop sunt folosite facilități precum: uscătoare de mâini profesionale, uscătoare de păr hoteliere, dozatoare de săpun sau dispensere de hârtie.

De asemenea, dacă ești într-o deplasare de afacere sau ești nevoit să-ți desfășori munca remote (la distanță), astfel de camere îți asigură suficient de bine orice nevoie astfel încât să nu irosești timp pentru lucruri triviale precum: Spălatul, călcatul sau căratul bagajelor, deoarece astfel de hoteluri au deja facilități prin care pot oferi asemenea de servicii.

Mai mult decât atât, la hotelurile de patru stele te poți aștepta la servicii extra ca de exemplu: Room-Service, luarea mesei la restaurantul hotelului sau posibilitatea de depozitare a valorilor în seifuri personale încastrate în camere, dar și organizarea de evenimente datorită existenței unei săli special destinate acestui fapt.

Hotel de 5 stele

Un hotel de cinci stele este atât o raritate cât și o adevărată responsabilitate de a-l conduce. Ținând cont de faptul că există doar 35 de astfel de unități de cazare, apogeul confortului în domeniul turismului din România se găsește așadar în doar 2% dintre aceste structuri de primire turistică.

Este destul de paradoxal faptul că cea mai înaltă clasă de confort reprezintă cea mai mică pondere în ceea ce privește strict numerele. Hotelule de cinci stele, însă, nu trebuiesc privite din aceiași perspectivă precum celelalte categorii de confort. Atunci când spunem „5 stele" automat asemănăm această sintagmă cu „Lux" ,iar acets lucru spune destul de multe despre criteriile specifice unui astfel de hotel.

Este totuși redundant să clarificăm faptul că aceste categorii de hoteluri îndeplinesc toate criteriile care au fost expuse până acum. Tocmai de aceea, pentru ca un hotel să poată fi eligibil pentru acest statut, ce reprezintă cele mai înalte condiții și cele mai calitative servicii, cel mai bine este să aruncăm o privire asupra caracteristicilor unice:

  • Aspectul va fi întotdeauna excelent
  • Posibilitatea de a avea loc de parcare personal prevăzute cu mijloace de igienizare
  • Singura structură de primire turistică care trebuie să fie prevăzută cu un portar-ușier
  • Separarea WC-ului de sala de baie
  • Seturi de produse cosmetice și igienice oferite implicit (minimul este de 5 produse)
  • Existența spațiilor speciale de agrement și relaxare într-o diversitate de minim trei servicii
  • Minim 75% din personalul hotelului să cunoască o limbă de circulație internațională
  • Suprafața minimă a camerelor să fie cuprinsă între 16-20 m2 la absolut minimum
  • Posibilitatea de a beneficia de derivație la telefoane sau un sistem cordless

Serviciile de agrement cât și separarea WC-ului de baie reprezintă cel mai clar diferențe pe care un hotel de 5 stele le prevede. Pe lângă dimensiuni și calitatea net superioară, această categorie de clasificare a hotelurilor se remarcă și prin politicile la nivel intern, metodele de organizare, bugetul investit în calitatea serviciilor sau alți factori externi precum: implicarea în campanii ce promovează o atitudine pro-consumator sau măsuri sustenabile de protecție a mediului.

Dincolo de criteriile de clasificare care delimitează clar diferențele dintre categoriile de confort ale hotelurilor există și criterii obligatorii, criterii fără de care nu există drept de funcționare, atât din punct de vedere legal cât și în ceea ce privește atitudinea și satisfacția clienților. Igiena și întreținerea atmosferei acesteia este astfel unul dintre criteriile obligatoriu pe care trebuie să-l respecte atât hotelurile de o stea cât și cele de 5.

Implementarea soluțiilor moderne de sporire a confortului în camere, precum: Odorizante de cameră profesionale sau Accesorii profesionale pentru toalete reprezintă doar câteva dintre soluțiile la care un hotelier cu experiență apelează. Tocmai de aceea și hotelurile care urmăresc o reputație bună vor opta mereu pentru folosirea produselor de curățenie profesionale pentru a respecta atât condițiile impuse de către lege cât, standardele sociale sau ale mediului cât și menținerea unui avantaj față de competitori.

2. Norme metodologice oficiale folosite în clasificarea hotelurilor din România


Norme metodologice oficiale folosite în clasificarea hotelurilor din România
Sursă foto: Shutterstock.com

Autoritatea Națională pentru Turism are publicată oficial metodologia sub forma Normelor Metodologice din 10 iunie 2013, conform căreia sunt evaluate și clasificate structurile de primire turistică din România. În ceea ce privește hotelurile, am văzut în capitolul anterior aspectele principale ale Anexei 1, care specifică faptul că prin acumularea unor puncte obținute în urma îndeplinirii cerințelor din tabelul oficial, suma acestor puncte se încadrează într-o serie de praguri:

  • Pentru ca hotelul să fie clasificat la categoria de 2 stele sunt necesare 40 puncte
  • Pentru categoria de 3 stele sunt necesare 80 de puncte
  • 4 stele necesită 140 de puncte
  • Pentru a vă clasifica hotelul la categoria de 5 stele aveți nevoie de 170 de puncte

Cu toate acestea, ținând cont de faptul că Anexa 1 conține doar criteriile minime obligatorii, este prevăzut, de asemenea, faptul că rezultatul va fi cumulat cu punctajul obținut la criteriile adiționale specificate în cadrul Anexei 1.1. În cadrul acestei anexe sunt prezente criterii extra sau facilități care nu au neapărat legătură cu clientul, dar care pun accentul pe metoda de organizare, măsuri de protecție față de mediu, facilități extra de confort precum calculator și acces la internet, consum al resurselor sustenabil și eficientizat, spații speciale pentru prepararea sau servirea meselor sau facilități de agrement și relaxare (Terenuri de sport, bazine de înot, jocuri, masaj/sală de fitness, etc.)

  • Se poate observa cum sistemele de management (obținerea de certificate ISO) al calității, mediului și siguranței sunt criterii care aduc un aport foarte mare de puncte totalului (fiecare tip de management constă în 25 de puncte
  • Astfel de certificate se pot obține prin abordarea mai multor măsuri de asigurare a conformității cu standardele europene, ca de exemplu normele de igienă
  • Obținerea etichetelor ecologice prin folosirea de produse și servicii ce nu atentează la bunăstarea mediului înconjurător
  • Polițe de asigurare și protecție a turiștilor în cadrul oricărui potențial eveniment neplăcut
  • Deținerea de restaurante sau alte forme de preparare și servire a mesei în incinta hotelului
  • Instalații care funcționeze sau să producă energie regenerabilă/energie verde
  • Servicii proprii de călcătorie, curățătorie și manipulare a coletelor
  • Spații destinate evenimentelor (se pot obține aici chiar și 90 de puncte dacă sala depășește 1000 de m2)
  • Bazine de înot/Piscină

3. Criterii obligatorii privind clasificarea structurilor de primire turistice de tip hotel


Criterii obligatorii privind clasificarea structurilor de primire turistice de tip hotel
Sursă foto: Shutterstock.com

Nu în cele din urmă, există și o serie de norme generale care trebuiesc respectate de către operatorul economic (persoana care deține și operează hotelul) astfel încât funcționarea respectivei structuri de primire turistică să fie desfășurată în parametri legali și în conformitate cu standardele impuse de către autoritățile responsabile de acest sector al economiei.

Capitolul VI, Articolul 13 din documentul de mai sus specifică clar toate aceste atribuții și obligații, iar cele mai notabile dintre acestea sunt următoarele:

  • Mentenanța și asigurarea funcționării optime a tuturor dotărilor hotelului
  • Afișarea la recepție a informațiilor de interes general cu privire la tarife adiționale
  • Asigurarea unei temperaturi minime de 21℃ atât în camerele ocupate cât și vacante
  • Să asigure personal calificat, echipat corespunzător
  • Să expună vizibil și lizibil informații clare cu privire la denumirea unității și categoria de clasificare
  • Să asigure liniștea și buna desfășurare a șederii turiștilor
  • Să asigure camere bine aerisite, în care să pătrundă lumină naturală și în condiții salubre foarte bune

În concluzie, criteriile de clasificare a unui hotel constau în posibilitățile pe care le are turistul atunci când alege să se cazeze într-o astfel de unitate de cazare în regim hotelier. Altfel spus, cu cât persoana în cauză are la îndemână mai multe facilități, cu atât mai mult categoria de clasificare a hotelului crește. După cum s-a putut vedea în capitolul 2, standardele de calitate și managementul busines-ului reprezintă un plus foarte mare atunci când operatorul economic tinde să obțină un număr de stele cât mai mare pentru hotelul pe care îl operează. Prin urmare, cheia obțineri unei categorii de confort cât mai mare pentru hotelul tău constă în realizarea unui balans dintre dotări, posibilitățile clădirii și gestionarea cât mai eficientă a resurselor umane pentru a-i oferi clientului o ședere care să-și merite fiecare ban.


Portofoliu clienti
  • Portofoliu clienti Arli Co
  • Portofoliu clienti Arli Co
  • Portofoliu clienti Arli Co
  • Portofoliu clienti Arli Co
  • Portofoliu clienti Arli Co
  • Portofoliu clienti Arli Co
  • Portofoliu clienti Arli Co
  • Portofoliu clienti Arli Co
  • Portofoliu clienti Arli Co
  • Portofoliu clienti Arli Co
  • Portofoliu clienti Arli Co
  • Portofoliu clienti Arli Co
  • Portofoliu clienti Arli Co
  • Portofoliu clienti Arli Co
  • Portofoliu clienti Arli Co
  • Portofoliu clienti Arli Co
  • Portofoliu clienti Arli Co
  • Portofoliu clienti Arli Co
  • Portofoliu clienti Arli Co
  • Portofoliu clienti Arli Co
ARLI CO

Vitan Business Center
Str. Brânduşelor 2-4, sector 3, Bucureşti
Tel: 021/ 320.63.64; 0742 176 622
office@arli.ro
vanzari@arli.ro

Copyright © 2017 ARLI CO SRL. Toate drepturile rezervate. Termeni și condiții Design web și programare. Web hosting.